Hoe fijn is het als jij je mag omringen met datgene, wat voor jouw werkt? Omringen met die mensen, woorden, gedachtes en stiltes die je verwarmen en energetisch dragen. Dat je mag zijn op een plek die jou het gevoel geeft, dat er ruimte is om alles te doorvoelen wat doorvoelt mag worden. Een plek die je de veiligheid en kracht geeft om jouw pad van bewustzijn te bewandelen.  – De deuren van Yoga Ginneken zijn weer open en we heten je van harte welkom!

Los van hoe eenieder persoonlijk de afgelopen anderhalf jaar heeft ervaren, los van alle mogelijkheden die we als studio hebben gecreëerd, de situatie wereldwijd doet iets met de energie van het collectief. Laten we daarom samen het leven vieren en ruimte maken voor vreugde. Zonder voorbij te gaan aan emoties als verdriet, woede, boosheid en frustratie, is het fijn als we ons emotionele welzijn een positieve boost mogen geven. Door het vuur in onszelf aan te wakkeren, de energie op te wekken en de liefde voor alles wat leeft te laten stromen, kunnen we bijdragen aan het verhogen van het collectief. Laten we met lichtheid en humor naar onszelf en het leven kijken, genieten van het kleine en doen waar jij blij van wordt!

Je bent van harte welkom bij Yoga Ginneken. Blij dat jij er bent, namasté

Veel mensen, zo ook leerlingen bij ons in de studio, staan niet graag in de omlaag kijkende of neerwaartse hond. Hoe voer je nu precies deze yogapose uit en waarom beoefenen we deze eigenlijk ? 

De neerwaartse hond – Adho Mukha Svanasana (Sanskriet) is een “omgekeerde houding” waarbij je voorover gebogen staat en je hoofd lager is dan je hart. Net als andere omgekeerde houdingen biedt ook de neerwaartse hond veel voordelen. Belangrijk is wel dat je de pose correct uitvoert, zodat je geen spanning ervaart in de nek.

Hoe voer je de neerwaartse hond precies uit ?

Nog voordat je stuit en billen op omhoog brengt is het belangrijk dat je beide handen correct op de grond plaatst. Door de handen wat breder te plaatsen dan de schouders en de handen wat uit te draaien naar buiten en de vingers te spreiden (wijsvingers wijzen naar voren of een klein beetje naar buiten) geef je ruimte aan de schouders. De handen zijn dan breder dan de ellebogen (wanneer je hypermobiel bent, buig de ellebogen licht zodat je de ellebogen niet overstrekt). De schouders zijn laag en de schouderbladen zijn naar voren. Er is ruimte tussen oren en schouders. Breng stuit en billen op omhoog en lift je borst. Duw beide hielen in de richting van de grond en lift de tenen. Maak lengte over de hele voorkant van je lichaam. Voel een stretch over je buik zodat je ruimte geeft aan de wervelkolom.

Uitleg in het kort:
plaats je handen breder dan de schouders
spreid je vingers en laat wijsvingers naar voren wijzen
stuit en billen hoogste punt
schouders laag
schouderbladen naar voren
lift je borst
breng hielen naar de grond
stretch je buik

Waarom beoefenen we de neerwaartse hond en waar dient deze voor ?

De neerwaartse hond wordt vaak gebruikt als overgang van de ene naar de andere pose tijdens een flowles. Net zoals bijvoorbeeld tijdens de Zonnegroet. Tijdens de neerwaartse hond sta je in een vooroverbuiging. Doordat je ondersteboven staat, zorgt de zwaartekracht ervoor dat er zich meer bloed in het bovenlichaam bevind dan normaal. Je hoofd is lager dan je hart en dit heeft een positieve werking op je doorbloeding. Ook de druk in de wervelkolom verschuift waardoor spieren rondom de ruggengraat kunnen ontspannen. Het centrale zenuwstelsel komt tot rust.

Voordelen in het kort:
Het bevordert de doorbloeding van het bovenlichaam
Het zorgt voor een kalmerende werking van het centrale zenuwstelsel
Armen, buik en benen zijn actief

Beoefen je nu een volgende keer weer de neerwaartse hond, bouw dan stap voor stap deze pose op. Verdeel je gewicht goed over beide handen en voeten en focus op je adem. Zelfs wanneer de wereld even helemaal op zijn kop staat, is jouw adem er nog steeds. Weet dat jouw adem jou begeleid en kijk of je mag ontspannen op een diepe uitademing. En misschien mag je dan lief, aan het stemmetje in je hoofd, vertellen dat je ook in de omlaag kijkende hond mag ontspannen. Zeker nu je weet waar deze pose allemaal goed voor is;-).

In deze 3-delige workshop leer je met bewustzijn en kennis yoga verkennen en verfijnen. Of je nu net begint en nieuwsgierig bent naar yoga of al jaren doorbrengt op je mat, deze workshop is voor iedereen!

Wat: Workshop Yoga Fundamentals
Wanneer: 3 zondagochtenden 24, 31 januari en 7 februari
Kosten: € 50,- p.p. (max. 8 deelnemers)
Docenten: Sabrine (yogadocent) en Krein (ergotherapeut)

Verdiep je yoga beoefening en ga terug naar de basis met de workshop Yoga Fundamentals

  •  Verdieping in de principes en anatomie achter houding, adem en meditatie tijdens yoga.
  • Je gaat op interactieve wijze begrijpen en ervaren hoe je je lichaam meer kunt openen, versterken en ontspannen.
  • Je leert wat een gezonde uitlijning is waardoor je meer comfort en gemak in het lichaam kan vinden. Ook wanneer je te
    maken hebt met blessures.
  • Door de houdingen gedetailleerd door te spreken, te oefenen en al je vragen te stellen, mag je met meer zelfvertrouwen
    op de mat staan en kun je meer uit je yogales halen!
  • Je leert oefeningen uitvoeren binnen jouw eigen grenzen.

 

‘Vertrouw in de magie van een nieuw begin’

 

Lieve allemaal,
Allereerst willen wij jullie allemaal een heel liefdevol, gezond en verbonden 2021 toewensen. Ondanks veel beweging buiten, een veranderende regelgeving en onrust in de wereld het afgelopen jaar, kijken wij met dankbaarheid terug op 2020. Dankbaar voor jullie vertrouwen en flexibiliteit. En dankbaar voor de warmte, liefde en wijsheden die we van jullie hebben mogen ontvangen. Voor ons is 2020 een prachtig jaar geweest waarin we ons samen hebben mogen verbinden in kalmte, positiviteit en bovenal liefde. Laten we de waardevolle lessen meenemen en samen met een duidelijke focus, open blik en open hart 2021 aangaan.

ENERGY FLOWS WHERE INTENTION GOES
Zet samen met ons een positieve, krachtige intentie neer voor het nieuwe jaar. Richt je intentie en je aandacht op de dingen die echt belangrijk voor jou zijn. Want je energie mag daarheen gaan waar jij je aandacht op zult richten. Het uitspreken van jouw oprechte intentie zorgt niet alleen voor focus en richting, maar ook voor vertrouwen. Doe je mee? Wat is voor jou echt belangrijk?  Oefening: Sluit rustig je ogen en breng je aandacht naar binnen. Herhaal dan langzaam 3x jouw intentie.

GRATIS LESSEN DE KOMENDE 2 WEKEN
De komende weken mogen we de studio nog niet openen en wordt er wederom een beroep gedaan op onze en jullie flexibiliteit en veerkracht. Voor komende week delen we graag diverse opgenomen yogalessen met jullie. Zodat iedereen deze op een eigen gekozen tijdstip in alle rust voor zichzelf kan volgen. Deze lessen zullen via de email en/of app worden gedeeld en bestaan uit een link naar het Youtube kanaal. De week erop zullen we weer een start maken met het aanbieden van online lessen live vanuit de studio via zoom. Alle lessen kunnen door iedereen geheel vrijblijvend worden bijgewoond. De link naar deze live zoom lessen zal worden gedeeld via de app en/of email.

YOUTUBE-KANAAL
We zijn voorzichtig aan de beginselen van een eigen YouTube-kanaal. We zijn aan het testen en proberen, zodat we korte lessen en oefeningen hierop kunnen aanbieden. Zodat wanneer je gewoon even zin en behoefte hebt, altijd op afstand kan verbinden en een kleine yogapractice kunt beoefenen.

 

Overige workshops en trainingen:
Yoga Fundamentals
Eind januari start Sabrine samen met ergotherapeut Krein een workshop Yoga Fundamentals. Therapeutische en yogakennis worden hierin gecombineerd. In deze 3 delige workshop leer je met meer bewustzijn en kennis yoga verkennen en verfijnen. Of je nu net begint en nieuwsgierig bent naar yoga of al jaren doorbrengt op je mat, deze workshop is voor iedereen!
– Verdieping in de principes en anatomie achter houding, adem en meditatie tijdens yoga.
– Je gaat op interactieve wijze begrijpen en ervaren hoe je je lichaam meer kunt openen, versterken en ontspannen.
– Je leert wat een gezonde uitlijning is waardoor je meer comfort en gemak in het lichaam kan vinden. Juist ook wanneer je te maken hebt met blessures.
– Door de houdingen gedetailleerd door te spreken, te oefenen en al je vragen te stellen, mag je met meer zelfvertrouwen op de mat staan en kun je meer uit je yogales halen!
– Je leert oefeningen uitvoeren binnen jouw eigen grenzen.
Zou jij ook graag mee willen doen en meer uit je yogales willen halen, geef je dan op bij Sabrine op via info@yogaginneken.nl. Ook als je mensen in je omgeving kent, die wel eens kennis willen maken met yoga, deel de info gerust.

Mindfulwalk- en Mindfulrun & yoga (buiten)
Beide trainingen vinden nog steeds buiten doorgang in een kleine groep (volgens richtlijnen opgesteld door de Overheid) en zullen in de loop van komende week worden afgerond. Naar verwachting starten we met nieuwe 8-weekse trainingen over 3 weken. Meer info hierover vind je op de website onder workshops.

3-reekse yinyoga op zondag
De 3 delige workshop yinyoga die in december op zondagochtend plaatsvond, hebben we helaas nog niet helemaal af kunnen maken. Zodra we de studio weer mogen openen, zal er een nieuwe datum gepland worden.

We willen dit nieuwsbericht beginnen met het uitspreken van onze dankbaarheid….

“Voor jullie, voor jullie flexibiliteit en steun in de afgelopen periode van veranderingen, voor jullie komst iedere keer weer, voor de verbinding met jezelf en elkaar, voor de vraag naar en behoefte aan het beoefenen van yoga en bovenal voor jullie prachtige ‘zijn’. Dank jullie wel, wat zijn we blij met jullie!”

Groeien op een plek die veilig voelt

2020 laat een stormachtig periode zien. Er is nog al een beroep gedaan op ons mogelijkheden tot omdenken en het zoeken van een ‘go with the flow’. Het leven brengt wat het te brengen heeft en juist stormen maken dat bomen beter kunnen wortelen. Ademen, gronden, je basis voelen, in liefdevolle stilte zijn en verbinden met de energie. Misschien wel meer dan ooit! Wij blijven graag die plek voor jou waar er ruimte is voor bewustwording, waar je met liefdevolle aandacht de tijd mag nemen voor jezelf, waar het zowel in je buiten- als je binnenwereld misschien wel iets stiller mag worden, waar er tijd is voor jou om los te komen van overtuigingen en patronen en volledig in het moment mag zijn om te mogen groeien. De plek waar het veilig voelt.

Ook ons lesrooster mag groeien.

De kinderyogagroep is inmiddels zo groot, dat we ervoor gekozen hebben om deze groep te splitsen. Wat vinden we het fijn om te merken dat er ook steeds meer kinderen yoga willen beoefenen. De behoefte aan rust, het leegmaken van je hoofd en even de tijd nemen voor jezelf is ook bij deze doelgroep groot. Juist door een extra kinderyogales op het rooster te zetten, kunnen we met aandacht, rust en ruimte wekelijks blijven spelen, inspannen en ontspannen.

Tevens hebben we een uitbreiding van de pilateslessen, yogalessen voor volwassenen en 60+. Met Pilates leer je heel bewust te bewegen en jouw buik- bekkenbodem- en rugspieren te versterken. De extra les wordt gegeven op de woensdagochtend 10.30 uur. Voor de bewuste 60+er staat Claire op dinsdag- en donderdagochtend om 10:45 klaar met een yogales voor ouderen die het gevoel hebben het lichaam losser, soepeler en ruimer te willen maken of houden. Janneke heeft naast de yogalessen in de studio een mooie combinatie gevonden in mindfulrun & yoga en mindfulwalk & yoga voor die leerlingen die graag buiten lessen. Ook geeft zij een extra easyflow les op de maandagochtend 10.30 uur.

Extra groei tot ruimte en rust in December

Daarnaast hebben we nog een leuk extraatje voor in december. 3 zondagochtenden (6, 13 en 20 december) geeft Sabrine een reeks zachte yinyogalessen van 9:00 tot 10.00 uur. In deze lessen houden we de asanas (yogahoudingen) wat langer aan. Tijdens deze meditatieve yogavorm is er alle tijd en ruimte om met liefdevolle aandacht naar binnen te keren. Een prettig aandachtvol begin van de dag. Om juist in die drukke decembermaand jezelf een fijn cadeautje te geven. Je kunt je opgeven voor alle drie de lessen samen of voor een losse les.

Laten we samen groeien
Namasté, Team Yoga Ginneken

Wat weet jij eigenlijk over jouw adem? Heb je weleens stil gestaan bij jouw adem, naar je adem geluisterd of jouw adem geobserveerd? Wist je dat jouw adem jou een heleboel kan vertellen?

Jouw adem vertelt je hoe je leeft

“Als kind was ik astmatisch, vaak verkouden, keelpijn, maar vooral kortademig. En met een beetje pech, jaarlijks een longontsteking. Meestal in de Herfst wanneer het tijd werd om naar binnen te keren en dingen los te laten waar je geen energie voor had zoals in de lente. Ik liep over, werd ziek. Mijn lichaam legde mij letterlijk neer.”

Het gaspedaal en de rem van je lichaam

Ons autonome zenuwstelsel regelt de werking van onze inwendige organen, waaronder de adem. Ook regelt het de werking van onze spijsvertering, beïnvloedt het onze hartslag en heeft het impact op de bloeddruk.

Je autonome zenuwstelsel bestaat uit twee delen: Namelijk het orthosympathisch zenuwstelsel en het parasympatisch zenuwstelsel. Je kunt deze 2 stelsels zien als het gaspedaal en de rem van je lichaam. Ons orthosympatisch zenuwstelsel zorgt ervoor dat activiteiten zoals lichamelijke inspanningen mogelijk zijn. Het parasympathische zenuwstelsel zorgt voor een toestand van rust in het lichaam waardoor herstel van het lichaam kan worden bevordert.

“Toen ik zo’n 12 jaar geleden in aanraking kwam met yoga, ging er een wereld voor mij open. Letterlijk. Ik leerde voor het eerst ademen. Echt ademen. Nooit eerder was ik mij zo bewust geweest van mijn adem. Mijn adem was bijna altijd oppervlakkig en kort. Ik had geleerd niet op te geven, maar door te gaan. Juist omdat ik al 1 stap achter stond. Veel sporten was daarom gezond voor mij. Maar nu weet ik beter … Wanneer je oppervlakkig ademt, maakt het niet uit wat je doet. Is er namelijk nauwelijks ruimte voor herstel.”

Hoe werkt dat nu precies, de adem ?

Wanneer we stress ervaren door bijvoorbeeld angst en spanning en onze gedachten alle kanten opvliegen is het net alsof er een alarm afgaat in het zenuwstelsel. We komen in een soort vecht- vluchtmodus terecht. Dit alarm heeft effect op de snelheid van onze adem. De snelheid neemt toe, de adem gaat omhoog en wordt kort. Deze manier van ademen heeft gevolgen voor ons immuunsysteem, onze hormoonhuishouding en spijsvertering.

Andersom is dit ook het geval. Wanneer onze spijsvertering niet optimaal functioneert heeft dit gevolgen voor ons zenuwstelsel. Wat weer een negatief effect heeft op de adem en onze gedachten. We komen in een vicieuze cirkel terecht en het lichaam raakt uit balans.

“Ik kan ademen, vrij ademen. Zonder angst, maar vrij voor alles wat op mijn pad komt. Door te ademen, leer ik het leven omarmen. Door te ademen stroomt de energie door mijn lichaam en voel ik mij sterk en gedragen. Adem is levensenergie en dat voel ik. Ik adem leven.”

Tijdens mijn yogalessen pas ik met regelmaat ademtechnieken toe. Laat ik je luisteren naar jouw adem en jouw adem observeren. Ik laat je voelen hoe alles met elkaar is verbonden en je de adem er kunt laten zijn en verdiepen.

Word ook bewust van jouw adem, want jouw adem is leven!
Adem bewust

Liefs Janneke

Tuurlijk, als we eerlijk zijn, zien wij jou het allerliefst op de mat in de studio. Gezellig dicht bij ons! Logisch, want we hebben niet voor niets ooit gekozen voor een fysieke locatie om les te geven en de studio zoals je deze kent tot een fijne plek gemaakt. De energie, de sfeer en de mensen brengen je elke keer weer dichter bij jezelf. Jouw momentje ‘me-time’ die niemand je afpakt. Zo dacht je…

En daar zit je nu ineens, thuis op de mat, met mogelijk wel tig taken om je heen die ook op dat moment jouw aandacht vragen. Helemaal begrijpelijk en echt niet raar. Het vraagt een hoop discipline om in deze tijd jouw yogabeoefening te blijven doen.

Daarom een aantal tips op een rijtje om het zo prettig mogelijk te maken en je ook thuis, het beste uit je live online yogales kunt halen.

Zorg voor goed werkend internet
Neem plaats op een plekje waar je ongestoord de les kunt volgen.
Laat mogelijke anderen bewoners weten dat je niet gestoord wilt worden.
Steek gezellig een kaarsje aan en zet een rustigevend muziekje op.
Vertrouw erop dat je het kan en het naast lichamelijke en geestelijke bewustwording goed is voor je discipline.

Namasté, team Yoga Ginneken

Als de wind van verandering waait…,
bouwen sommigen mensen muren, anderen bouwen windmolens

Tot vanavond 22.00 uur gaan de lessen door zoals je afgelopen maanden van ons gewend bent. Vanaf donderdag 5 november zal het anders zijn en wordt er beroep gedaan op onze flexibiliteit. “Als de wind van verandering waait…”

Het bericht van afgelopen dinsdagavond was teleurstellend. Waar we allemaal hadden gehoopt op meer bewustwording vanuit de overheid omtrent onze gezondheid en dus het bevorderen van sport en ontspanning onder begeleiding, geldt vanaf morgen: “de Groepslessen zijn verboden. Voor binnensporten geldt een maximum van 2 personen per groepje (exclusief instructeur). Voor buitensporten geldt een maximum van 2 personen per groepje (exclusief instructeur). Zij houden onderling 1,5 meter afstand.” Deze regeling van de overheid en RIVM is ingesteld voor de komende twee weken. Let op! Dit geldt niet voor de kinderyogalessen en de tieneryogalessen.

Wat mogen en kunnen we de komende twee weken dan wel ?

Een vraag die wij ons als docenten afvragen, maar waarschijnlijk ook een vraag die jij je als leerling afvraagt. Wij willen er graag voor je zijn. Juist nu in deze tijd wanneer de wind soms net iets harder waait dan je lief is en je op zoek bent naar stilte in de storm.

Vanaf morgen zullen online lessen live via Zoom geven. Vanuit huis heb je dan de gelegenheid om je met ons en de andere leerlingen tegelijk te verbinden. Voorafgaand aan de les ontvang je dan de inlog.
Per les is er ruimte voor 2 personen om live in de studio aanwezig te zijn. Wij als docenten willen en kunnen deze keuze niet maken. Maar willen je wel vragen om te kijken naar je eigen mogelijkheden. Als het voor jou geen optie is om de les live via Zoom bij te wonen om wat voor reden dan ook, dan ben je van harte welkom. Stuur ons vooraf een berichtje dan checken wij of er plaats is. Aarzel niet, want vragen staat altijd vrij! En weet dat wij het alleen maar gezellig vinden als er per les twee mensen zich bij ons voegen.

Extra mogelijkheden tot aanvragen privélessen

Zoals altijd verzorgen wij ook privélessen, zowel in yoga als pilates. Deze lessen bedragen 65,- per les en kunnen per twee geboekt worden zodat de kosten kunnen worden gedeeld. Heb je specifieke klachten, blessures of wil je gewoon echt even de stilte opzoeken en verdiepen? Stuur dan een e-mailtje aan info@yogaginneken.nl of bel 06-45454560 voor het inplannen van een privéles.

Yoga betekent verbinden.

Juist in deze tijd, wanneer er buiten van ons zoveel wordt gevraagd en verlangd, is het belangrijk dat we verbinding blijven maken met binnen. Onze binnenwereld vertelt ons precies hoe we ons voelen en wat er in ons omgaat. Deze connectie heb je nodig om niet weg te schieten, in paniek te raken of te veel op te gaan in ‘buiten’ en de alom heersende angst. Wanneer dat gebeurd, neemt het hoofd het over en het lichaam zal op den duur fysiek gaan reageren. Het lichaam verkrampt en stress dient zich aan.

Het gevolg van stress is dat lichaam en geest in constante staat van paraatheid staan. De adrenaline neemt toe en het voelt alsof je moet overleven. Je focust je alleen nog maar op de korte termijn en reageert vanuit angst. Wanneer je voor langer termijn in deze modus leeft is dat ongezond voor het lichaam en is de kans op ziekte groter.

Het woord ‘yoga’ is afgeleid van het Sanskriet woord Yuj dat ‘verbinding’ betekent. Het gaat dan om de verbinding tussen lichaam en geest.

In ons land wordt yoga veelal geassocieerd met oefeningen die het evenwicht in het menselijk systeem herstellen. Maar yoga is veel meer dan dat. Yoga is een levenswijze die er op gericht is het leven te omarmen in welke vorm zich deze dan ook aandient. Met een open blik het leven aanschouwen, zonder goed of fout, zonder oordeel, maar gewoon zoals het is. Zoals dag en nacht bij elkaar horen en niet zonder elkaar zouden bestaan. Wanneer we met een open blik het leven mogen aanschouwen mogen kom je vrij van de ‘struggle’ in het hoofd, het constante gevecht, het verlangen naar, het ontkennen met de woorden ‘ja maar’, ‘als’ en ‘dan’. Wanneer je dat mag doen, ontstaat er ruimte, ruimte in het hoofd en in het lichaam. Het lichaam ontspant, de adem wordt rustig, het hoofd stil.

Vanuit die ontspanning, ligt daar de vrijheid. De vrijheid om anders te denken, anders te doen en je eigen keuzes te maken. En wanneer jij ontspannen bent zie je de wereld buiten misschien wel vanuit een hele andere blik …

Met open armen
Wij zien wij je graag @YogaGinneken

Naar aanleiding van de persconferentie op dinsdagavond 13 Oktober, mogen wij met blijdschap mededelen dat onze lessen en workshops gewoon door mogen gaan! Yoga betreft een individuele sport, zoals de Overheid dat beschrijft, wat betekent dat we tot max 30 mensen les mogen geven, zolang we de 1.5m afstand waarborgen. Zie onderstaand:

• Sportbeoefening alleen op 1,5m afstand en alleen individueel of in teamverband met niet meer dan 4 personen (geen wedstrijden); Uitzondering op beperkingen: voor kinderen tot 18 jaar (sporten in teamverband en wedstrijden onderling met teams van eigen club toegestaan); Voor groepslessen bij individuele sporten (zoals bootcamp, yoga of spinning) geldt het maximale aantal van 30 personen per ruimte binnen.

Dit betekent voor Yoga Ginneken dat we op dezelfde voet als voor de persconferentie onze lessen mogen vervolgen. Uiteraard blijven wij scherp op het naleven van deze 1.5m regel. Tijdens de Herfstvakantie zijn er geen lessen en gaan wij als collega’s kijken waar we nog op kunnen verbeteren om de veiligheid van eenieder te waarborgen. Zo zijn de (meeste) lessen voortaan ook weer thuis op de mat Live via Zoom te volgen.

We zien jullie graag bij Yoga Ginneken. Want juist NU is yoga nog belangrijker dan voorheen!

Adem, Leef, Verbind en heb Lief
Team Yoga Ginneken