Ook jij kunt een boost geven aan je immuunsysteem !

Jouw immuunsysteem is een complex netwerk dat je lichaam verdedigt tegen infecties en ziekte. Het beschermt je lichaam tegen vreemde organismen zoals virussen, bacteriën en slecht functionerende cellen. Hoe sterker je immuunsysteem hoe minder snel je ziek zult worden.

Wat moet je weten ? Wat kan je het beste eten en zelf zoal doen om jouw immuunsysteem te versterken ?

1. Huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes ter ondersteuning van de immuniteit en ter bestrijding van infecties. Natuurlijke middelen zoals: Look – Tijm – Salie – Oregano – Basilicum – Oost-Indische kers – Paddenstoelen (shiitake, reishi, maitake, coriolus versicolor, maar ook de gewone champignon!) – Gember – Groene thee – Zwarte bessen (cassis) – Vlierbloesems en -bessen.

Vitamine C-rijke groenten en fruit (citrusvruchten, kolen, rode en gele paprika’s, chilipepers, verse peterselie, tuinkers, kiwi, ananas, bieslook). Liever niet bewerken en of verhitten. Let op: Hoe langer je ze bewaard in de koelkast, hoe minder vitamines erin.

2. Doe zonlicht op! In dit seizoen is de UV- index nog zo laag dat je zonder schade kan zonnebaden. Stel ook je longen, buik…. bloot aan zonlicht, zonder zonnecrème. Zonlicht stimuleert de vitamine D-productie, onze melatonine-productie, maar herstelt ook de elektro-magnetische balans in onze cellen.

Mensen die niet goed tegen de zon kunnen, hebben meestal een tekort aan goede vetzuren. Neem enkele soeplepels lijnzaad-, perilla- inca inchi- olie bij per dag (niet verhitten) of neem een supplement bij van algenolie of spirulina. Ook noten, pitten en zaden leveren goede vetzuren.

3. Beweeg voldoende, wandelen stimuleert het lymfesysteem en de immuniteit.

4. Drink voldoende water. Liefst water gekookt en weer afgekoeld tot lauw water. Koffie, alcoholische dranken en zwarte thee onttrekken water aan de lichaamscellen. Als je deze toch drinkt, drink er dan altijd water bij.

5. Kruiden en supplementen (ga voor kwaliteit: de natuurwinkel (homeopathie) kan je hierbij zeker helpen). Vraag altijd wel eerst je natuurlijke arts wat jouw lichaam exact nodig heeft. Denk aan: Echinacea – Cat’s Claw – Astralagus – Betaglucanen (o.a. uit paddestoelen) – Vitamine C (liefst in een natuurlijke vorm zoals uit rozebottels, acerola, camu camu, amlabessen…) – Vitamine D – Propolis (de natuurlijke lijm die bijen gebruiken) – Zink (in een goed opneembare vorm) – Selenium ( of eet elke dag 5-10 Braziliaanse of para-noten) – Colloidaal zilver – Kombucha (koop kombucha met levende bacteriën in!) – (Water)kefir – Spirulina

Etherische oliën verdampen in je huis en slaapkamer: tijm (thymol), salie, oregano, basilicum, jeneverbes, eucalyptus, tea tree) etc.

6. Zorg voor een gezonde darm (80 % van het immuunsysteem bevindt zich ter hoogte van de darmen!):
gebruik regelmatig gefermenteerde producten rijk aan lactobacillen ( zuurkool, gefermenteerde groenten, shoyu, tamari, tempeh, natto, miso, appelazijn, amandel- of cocosyoghurt, kombucha, waterkefir….).

Probeer voldoende vezels uit groenten te eten (voeding voor goede darmbacteriën) en voer dit dan vervolgens langzaam op om winderigheid te vermijden. Beperk dierlijke producten (melk, kaas, vlees) en bewerkte voeding rijk aan additieven en met weinig voedingswaarde. Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt, zo mogelijk biologisch. Vul 70 – 80 % van je bord met groenten. Beperk brood ivm koolhydraten, gist en gluten.

7. Vermijd het gebruik van suiker – suiker verlaagt de weerstand !

8. Vul je micronutriënten aan zodanig dat je lichaam al zijn stofwisselingsprocessen optimaal kan uitvoeren.
Verse groentesappen zijn gemakkelijk verteerbaar of greens in poedervorm als tarwegras of spirulina. Ze leveren zeer veel voedingsstoffen als vitamines, mineralen en enzymes op en helpen ontgiften.

9. Neem regelmatig een koude douche – dit versterkt het immuunsysteem (laat je lichaam geleidelijk wennen aan het koude water. Maak eerst je benen en borst nat en bouw het langzaamaan op).

10. Doe frisse lucht op en ventileer je huis. Bepaalde ademoefeningen versterken het immuunsysteem. Bijvoorbeeld door de armen met name in de ochtend een paar keer goed boven het hoofd te strekken, de borst te openen en diep in en uit te ademen. Twist en buig het bovenlichaam.

11. Zorg voor voldoende slaap en rust. Stel je bloot aan natuurlijke elektro-magnetische straling van de aarde door te wandelen in de natuur, te aarden, in de tuin te werken). Dit ter compensatie van WIFI, DECT, 4G en electrosmog.

12. Beoefen meditatie en ontspanningsoefeningen. Het brengt je adem wat lager, maakt je adem en dus je hartslag wat langzamer en kalmeert zodoende de geest.

13. Spreek je dankbaarheid uit. Dankbaarheid en vreugde beïnvloeden positief het immuunsysteem. Richt je op dat wat je energie geeft ipv dat wat energie onttrekt. Ben je dan ook bewust van of je het nieuws wel of niet moet volgen. Bedenk je dat alles wat je aandacht geeft groeit. Zowel positief als negatief !

Moet lukken toch ? Gun jezelf vooral de tijd om stap voor stap deze mogelijkheden eigen te maken. Niet alles tegelijk en in een keer. Jezelf iets opleggen werkt niet. Begin met de eerste stap en dat is de stap naar bewustwording. De rest volgt dan vanzelf. Laat langzaam de natuur zijn werk doen. Geniet en blijf gezond !

NB: Dit artikel is mede tot stand gekomen door een arts die graag haar licht laat schijnen op de wijsheden uit de natuur.